Wednesday, November 17, 2010

WARNA KEGEMARAN RASULLAH

Cintaku Padamu Ya Rasulullah

Bismilahirrahmanirrahim...
Kali ini ana ingin postkan topic sunah Rasulullah S.A.W..warna kegemaran Baginda.Mayb ramai dah tahu..Alhamdulillah.Ni nak karang ayat ini susah juga bagi yang xberbakat ni.perlu diasah lagi.ermm teringat dialoq novel Kasidah-Kasidah Cinta "Ingin aku anyam setangkai syair tentang pertemuan ini tapi lidah kotorku tidak mampu mencipta bahasa yang indah, walaupun untuk telinga sendiri.Maafkanlah aku..."ermm kepada sesiapa yang belum baca bolehlah dapatkan di pasaran Novel Spiritual Pembangunan Iman.




Back to the topic,warna memang memainkan peranan yg sangat penting dalam kehidupan."warna yang lembut atau cerah membuatkan sesuatu ruang yang kecil tampak luas.."kata Eric..Deko bersama Eric..Patutlah depa kata bilik ana luas lagi,padahal size same je dgn bilik depa.....keluaq tajuk sat
Tapi warna-warna yang ingin dibincangkan ni bukan semua warna-warna yg wujud didunia ni... banyak bangat kalau mau dibincangkan tapi warna-warna kegemaran Rasulullah S.A.W "Idola setiap mujahid maupun mujahidah Islam..iyakan???" Di antaranya warna Pink (Merah + putih atau merah jambu), putih dan hijau...

Banyak yang dibincangkan tentang warna kesukaan di internet,semuanya suka warna-warna ini dan semua mengikut sunah Rasulullah mencintai warna ini tapi sumber aslinya tidak dinyatakan dari hadith mana.Insyallah segala dengan bantuan Pemilik Nyawaku, Ya Rabbi dengan perantaraan sahabiah-sahabiahku terutama Kak Rafiza,Kak Fatimah dan Kak Helia..love u all, dapat juga ana tahu hadis mana yang menyatakan...Alhamdulillah..

Warna Pink
Kalau dilihat dunia yang canggih manggih ni, warna pink mesti dilabelkan pada gurl atau perempuan-baju,kasut,ape lagi,henset..erm sampai moto pon tempah warna pink...sungguh teruja dengan warna ini..


Alhamdulillah depa pon mengikuti jejak Rasulullah Insyaallah..bila lelaki pakai warna pink ni ade je mulut-mulut yang nak menembak ..Jauhi Mengumpat..lembut la.La Tahzan yang penting niat ikhlas kerana Allah..warna pink banyak dikaitkan dengan kasih sayang.Sehinggakan Rasulullah S.A.W sendiri memanggil isteri tersayang Aisyah Humaira " Si Merah Jambu atau Si Comel" bak kata ustaz Ismail Kamus...Kita sekarang ni kalau suami panggil "Si Comel" bukan isteri yang mai..kucing plak...huuuu
Dah banyak melalut ni...





Dari abu juhaifah meriwayatkan maksudnya "Saya melihat Rasulullah S.A.W mengenakan pakaian berwarna merah seakan-akan saya bisa melihat kilauan dari betis beliau. Suffian berkata, hemat yg dimaksudkan dgn pakaian bwarna merah itu adalah hibarah.
(Riwayat Tirmizi,Bukhari,Muslim dan Ahmad) dari buku seribu seratus hadith terpilih karya dr muhammad faiz almath diterbitkan oleh penerbitan kintan sdn bhd sebagai rujukan.

Hibarah yang dimaksudkan ialah corak atau warna fesyen Bangsa Yaman pada ketika itu.
Hadith ini berlaku di luar Makkah, waktu tu Nabi dan para sahabat solat di sebuah khemah bewarna merah kemudian.. Bilal azan.. Rasulullah pun keluar dengan pakaian warna merah yg disebut oleh Abu Suffian sebagai hibarah Abu Suffian adalah seorang yang kaya, mungkin Abu Suffian sendiri ada pakaian yg berwarna spt hibarah yg dimaksudkan tu..tapi. isi hadith ini, topik pakaian Rasulullah bukanlah perbahasan utama..tetapi lebih banyak menyentuh perihal ibadah dan ketika itu cara Bilal melaungkan azan..

Warna Hijau

Warna ini banyak disamakan dengan tumbuh-tumbuhan."Bangun pagi-pagi tengok tumbuhan hijau dapat mencerahkan mata"Wallahualam...Hanya dengan Kuasa Maha Pencipta yang bisa melakukan....tapi tumbuh-tumbuhan hijau pagi-pagi memang segar kan...sejuk mata memandang..Subhanallah..


Allah ada berfirman dalam Surah Ar-Rahman ayat 64" Kedua syurga itu kelihatan hijau tua warnanya" Ya Allah syurga yang diimpikan penuh dengan warna-warna Mu....

Abu Ramtsah meriwayatkan maksudnya "Saya pernah melihat Nabi S.A.W mengenakan 2 helai pakaian berwrna hijau.
(Riwayat Tirmizi,Nasai dan Ahmad) dari buku Syamail Muhammad S.A.W (keperibadian Rasulullah S.A.W)karya Imam Tarmizi terbitan telaga biru.

Warna Putih




Kalau warna ni teringat jemaah-jemah haji kita ke Tanah Suci Mekah...bla tengok dalam tv semuanya berpakaian putih sujud kepada-NYA..erm..yang mai umah ana pas sembahyang raya Tok Imam dan Ustaz masjid semua berpakaian putih...Subhanallah sejuk nampak ruang tamu...hheheheh



Samurah bin Jundab meriwayatkn bahawa Nabi S.A.W bersabda maksudnya "hendaklah kalian mengenakan pakaian berwrna putih.Sungguh pakaian berwarna putih itu lebih suci dan lbh baik bagi kalian dan hendaknya kalian mengafani orang-orang yg meninggal dunia dgn kain kafan brwrna putih.
(Rwyt Tirmizi,Nasai,Ibnu Majah,Abu Daud ath-Thayalisi,Baihaqi dan Hakim) dari buku Syamail Muhammad S.A.W (keperibadian Rasulullah S.A.W) karya imam tarmizi terbitan telaga biru.

Moga dengan ini kita dapat menjejaki lagi sunah-sunah Rasulullah S.A.W seperti adab ketika makan.Kenapa Rasulullah S.A.W guna tangan ketika makan tak guna sudu?? kalau diikutkan orang yang tak mampu nak guna apa kalau Baginda guna sudu..mana nak cari sudu cap besi ke plastik ke...Subhanallah..Allah Maha Bijaksana.Banyak lagi yang oleh kita praktikkan dalam kehidupan dengan sunah-sunah Baginda....

2 comments:

Alif Haris said...

thanks for da info :)

AmAL said...

u r welc0me..(^^,)