Friday, October 29, 2010

HADITH MENGENAI WANITA

semalam ana membelek buku risalah as-syahid imam hassan al-banna, dan terjumpa dua potong hadith ini dalam bab wanita islam. dan ana agak takut selepas ana baca hadith ini, yang mana ana rasakan ana perlukan penjelasan yang lebih mendalam mengenai hadith ini.

1) Di riwayatkan daripada Abu Sa'id Al-Khudri r.a katanya Rasulullah SAW bersabda ;
"La yahillu li imra atin tu'minu billahi wal yaumil akhiri antusaafiru safaran yakunu thalathata ayyamin fasoo'idan illa wama'aha au ibnuha au zaujuha au akhuha dzu mahramin minha"

Mafhumnya " Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman dengan Allah dan hari akhirat bermusafir selama tiga hari atau lebih kecuali jika dia bersama bapanya atau anak lelakinya atau suaminya atau saudara lelakinya atau mahram lelakinya, " Riwayat Al-Bukhori, muslim, Abu Daud, At-tirmizi dan ibnu Majah.

2) Menurut riwayat Bukhori dan Muslim
"La tusafiri mar atu yamaini minad dahri illa wa ma'ana dzu mahramin minha au zaujuha"

Mafhumnya " Seorang wanita tidak boleh bermusafir selama dua hari kecuali jika dia bersama mahram lelaki ataupun suaminya"

Melihat kepada 2 hadith itu ana tertanya, bagaimana dengan ana atau sahabiah yang keluar menyertai program ilmu atau misi dakwah selama lebih dari 3 hari, yang mana selama musafir itu di temani oleh mahram wanita..ana keliru..
Pohon bantuan sahabt semua, ana minta sgt agr kita berkongsi scara ilmiah dan kalau boleh kt berbincangd engan mengemukakan dalil2 yang sahih dan hujah2 scara ilmiah, elakkan beremosi... Wallahu a'alam.. ana mohon ampun pada Allah andai ada kesilapan ketika menaip semula hadith itu dan maaf kpd antum semua. Harap ada yg dapat membantu...

No comments: